Rudolf Steiner
BHAGAVAD-GITA ȘI EPISTOLELE LUI PAVEL
GA 142
Ciclu de cinci conferințe ținute la Köln între 28 decembrie 1912 și 1 ianuarie 1913
Traducere din limba germană de Diana Sălăjanu
Titlul original:
Die Bhagavad Gita und die Paulusbriefe
Nr.curent în bibliografia generală GA 142
Traducerea s-a făcut după ediția germană, 1982,
Rudolf Steiner Verlag, Nachlassverwaltung, Dornach/Schweiz
© Toate drepturile pentru traducerea în limba română sunt rezervate
Editurii UNIVERS ENCICLOPEDIC
București 1998
COLECȚIA INIȚIERI
Seria Biblioteca antroposofică
Coordonatorul colecției: biolog dr. PETRE PAPACOSTEA
Redactor: MARIA STANCIU
Tehnoredactor: MIHAELA BRAȘOVEANU
Concepţia grafică a copertei: VENIAMIN & VENIAMIN
ISBN 973-9243-70-3
Societatea antroposofică din România
Strada Vișinilor nr. 17, sector II, București
COPERTA IV
În acest ciclu de conferințe, Rudolf Steiner compară două scrieri care marchează momente diferite și importante din evoluția umanității. Cu subtilitatea care-i caracterizează toate analizele,
el prezintă marea epopee indiană Bhagavad-Gita ca pe o sinteză vastă prebudistă a trei curente spirituale care au evoluat în cadrul primei culturi postatlanteene.
În timp ce Bhagavad-Gita se adresează unei omeniri încă nediferențiate datorită lipsei conștienței Eului (regulile care se adresează fiecărui individ fiind aceleași), epistolele apostolului
Pavel au în vedere progresul realizat de starea de conștiență a oamenilor, astfel încăt el vede în fiecare om un mădular diferit al unei umanități alcătuită după principiile unui organism în
care individul își găsește un loc specific. Învățătura creștină este asimilată astfel conform cu conștiența de Eu strict personală pe care o are fiecare.
Modul de expunere a acestui studiu comparativ face ca prezentul ciclu de conferințe să fie una din lecturile care aduc neprețuite precizări celor care doresc să-și completeze imaginea evoluției
umane din perioada culturilor postatlanteene.
ISBN 973-9243-70-3
CUPRINS
Treptele adevărului
În legătură cu publicarea conferințelor lui Rudolf Steiner
- Conferința I — Köln, 28 decembrie 1912
- Cele trei milenii care poartă amprenta antichității grecești. Întâlnirea Occidentului cu înțelepciunea orientală în secolul al XIX-lea. Un cuvânt rostit de Wilhem von Humbold referitor la
aceasta. Contopirea a trei curente spirituale în Bhagavad-Gita: Veda, Samkhya, Yoga; forma reînnoită a acestor curente în știința spirituală modernă; metamorfozarea lor vie prin creștinism și
prin apostolul Pavel.
- Conferința a II-a — Köln, 29 decembrie 1912
- Bazele gnoseologice ale poemului Bhagavad-Gita. Sistemul Samkhya; purusha, cele trei gune, ecourile lor în filosofia lui Aristotel și reeditarea lor în teoria goetheană a culorilor. Misiunea
curentului Yoga; redobândirea spiritualității pierdute, prin exerciții de reculegere evlavioasă. Bhagavad-Gita ca poem și învățătură a unei perioade de trecere.
- Conferința a III-a — Köln, 30 decembrie 1912
- Influența concepțiilor despre lume și viață asupra sufletului și destinului uman. Sublimul impersonal al poemului Bhagavad-Gita; angajament personal în epistolele lui Pavel. Natura lui
Krishna și a învățăturii sale. Cântul 11 din Bhagavad-Gita.
- Conferința a IV-a — Köln, 31 decembrie 1912
- Bhagavad-Gita – rodul unor evoluții trecute, epistolele lui Pavel – germene al unor evoluții viitoare. Trecerea de la o epocă la alta, caracterizată prin fapta lui Krishna: despărțirea de
clarvederea bazată pe legăturile de sânge. Trecerea la o treaptă superioară a evoluției prin Impulsul hristic: intervenția din interior a elementului sufletesc și confruntarea cu Lucifer și
Ahriman.
- Conferința a V-a — Köln, 1 ianuarie 1913
- Krishna se adresează omului individual, Impulsul hristic se adresează omenirii întregi. Unele spuse ale apostolului Pavel referitoare la conlucrarea dintre diferitele daruri spirituale în
cadrul comunității și iubire. Filosofia indiană întoarce spatele mayei. Creștinismul caută spiritualitatea lumii, pe care o consideră o operă a zeilor. Ființa și fapta lui Hristos; Krishna ca
reflex al luminii sale. Calea spre împăcarea omului cu lumea, prin autocunoaștere și autoeducație.
Din „Cuvântul înainte” la prima ediție (Marie Steiner)
Observații și note
AcasăIndex
GALucrări OnlineUrmătoarea