Pentru primele săptămâni rog să țineți cont de următoarele:
I. O meditație de dimineață, care constă în următoarele.
1. Ne ridicăm simțirea la Sinea superioară. Contează aici mai puțin să ne instruim cumva teoretic despre Sinea superioară, ci mai mult să simțim într-un mod cu totul viu: avem în noi o natură superioară. Ne reprezentăm că sinea obișnuită înconjoară ca o coajă această natură mai înaltă, deci că aceasta din urmă este prezentă în sinea mai joasă ca sâmbure al acesteia. Dacă ne-am transpus într-o astfel de simțire, atunci rostim ca pe o rugăciune către „Sinea superioară” următoarele cuvinte (nu tare, ci în gând):
În timp ce ne ținem înainte acest lucru foarte exact, nu trebuie să se amestece nicio altă reprezentare. Trebuie să simțim doar privirea sufletească îndreptată asupra Sinei superioare. Dinspre cuvintele propozițiilor de mai sus simțim treptat pornind o minunată întărire. Ne simțim ca ridicați din noi înșine. Intervine treptat o stare, ca și cum sufletul ar primi aripi. Acesta este începutul, pe care apoi se va construi mai departe. Aceasta trebuie să dureze 2-3 minute.
2. Ne cufundăm cu totul în prima propoziție din Licht auf den Weg (Lumină pe cale):
„Înainte ca ochiul să poată vedea, trebuie să se dezobișnuiască de lacrimi”.
Nu permitem niciunui alt gând accesul la suflet. Ne dedăm cu totul acestui gând. Sensul trebuie atunci să i se deschidă ca fulgerător fiecăruia în parte. Acest lucru vine cu siguranță într-o zi, dacă avem răbdare. Trebuie doar ca timp de câteva minute să domnească liniște totală în suflet. Acesta trebuie să fie ca orb și surd față de toate impresiile senzoriale exterioare și față de toate imaginile de memorie. Din nou, 2-3 minute.
3. Urmează o devoțiune intensă către ceea ce venerăm drept ființa divină cea mai înaltă. Contează aici dispoziția sufletească. Privire în sus arzătoare și dor de unire cu acest dumnezeiesc. –
II. Seara înainte de a adormi trebuie făcută o scurtă retrospectivă, privitor la ceea ce am trăit în cursul zilei. Nu contează ca ea să fie completă, ci să ne situăm în așa fel în modul de a judeca, ca și cum am fi altă persoană. Trebuie să învățăm de la noi înșine. Viața trebuie să devină tot mai mult și mai mult lecție. Începem să ne amintim ce s-a întâmplat de seara și spre dimineață.
Treptat observăm că viața de visare dobândește un caracter mai regulat. În aceasta curge mai întâi lumea spirituală. Meditația este cheia ocultă pentru aceasta. Trebuie să ne punem la îndemână o cărticică, iar dimineața foarte pe scurt, cu puține cuvinte, să notăm vise caracteristice. Astfel dobândim o practică în reținerea celor ce curg către noi din lumile superioare. Este aceasta prima metodă elementară, prin care mai târziu ajungem ca trăirile spirituale să le transpunem, adică să străbată în conștiența luminoasă de zi. Vise care sunt doar reminiscențe din viața zilnică, sau care se bazează pe stări corporale (durere de cap, bătăi de inimă etc. etc.) au doar atunci o valoare, dacă ele se îmbracă într-o formă simbolică. De exemplu, când inima ce bate apare ca o sobă ce gătește, sau creierul dureros ca o baltă în care se târăsc animale etc. etc. Doar simbolistica are aici valoare, nu conținutul acelui vis. Căci forma simbolisticii este folosită mai întâi de lumea spirituală pentru a ne introduce pur și simplu în forțele lumilor superioare. Trebuie, de aceea, să fim atenți la detaliile acestei simbolistici. La dumneavoastră – potrivit predispoziției dumneavoastră – va fi, mai apoi, bine dacă visele care vă devin conștiente le comparați cu evenimentele zilei ce urmează. Căci probabil visele dumneavoastră, într-un timp nu foarte îndepărtat, vor lua o formă premonitorie. Dacă apare acest punct, atunci vom vorbi mai departe despre acesta, cum poate fi fructificată această chestiune pentru viața dumneavoastră spirituală.
Vă rog să încercați acum cu această îndrumare, și să îmi spuneți cam peste opt zile cum merg lucrurile.
Meditație
Dimineața:
1) Aum
2) Ridicarea la Sinea superioară prin formula:
3) Meditație contemplativă din Lumină pe cale
4) Dăruire devoțională către idealul absolut demn de venerație
* Întreaga formulare a celor patru săptămâni, a se vedea pagina 29. Acesta și următorul exercițiu erau desemnate pentru aceiași meditanți. Îndrumarea de pe pagina următoare înlocuia după un anumit timp exercițiul principal dat aici.
Dimineața după trezire, când nu au trecut încă niciun fel de alte impresii prin suflet, se direcționează atenția de la toate impresiile senzoriale, de la toate amintirile către viața zilnică. Se caută să fiți și cu totul liberi de orice grijă, supărare etc.
Dacă a fost realizată această liniște deplină a sufletului, atunci se lasă
I) timp de 5 minute să trăiască în suflet doar următoarele șapte rânduri:
II) În a doua secvență de 5 minute urmează:
1. Concentrare pe punctul dintre și puțin în spatele sprâncenelor, iar în același timp meditarea lui
Eu sunt
2 Concentrare pe interiorul laringelui și în același timp meditarea:
El gândește
3. Concentrare asupra celor două brațe și mâini și în același timp meditarea:
Ea simte.
În acest timp, mâinile pot fi încrucișate sau mâna dreaptă poate fi pusă deasupra celei stângi. După un timp simțim cum mâinile vor să se despartă prin forța proprie. Dar nu e permis să provocăm în nici un caz acest lucru printr-o autoamăgire.
4. Concentrare pe întreaga suprafață a corpului și în același timp meditația:
El vrea.
5. Concentrarea pe bazinul gastric și în același timp meditația:
Viață dumnezeiască.
III. După toate acestea urmează timp de 5 minute o adâncire evlavioasă în propriul ideal dumnezeiesc.
Seara privire retrospectivă, ca până acum, asupra evenimentelor zilei.
La exercițiul de până acum,* pe care vă rog să îl mențineți până una alta, se vor adăuga acum următoarele, și anume nemijlocit în locul în care „El vrea” se revarsă asupra întregii suprafețe a corpului:
Sunt de format de la suprafața corpului curenți (raze) și acestea de trasat înspre inimă, drept centru. Totul se va face lent și cu liniștea conștienței.
În timpul acestui proces, e de meditat gândul (din Lumină pe cale):
Caută calea
Apoi rog să stați liniștit cu întreaga simțire în inimă și în același timp să meditați:
Caută calea în adâncirea interioară
Apoi este de condus iarăși curentul înapoi spre suprafața corpului și în același timp de meditat:
Caută calea, prin care dârz în afara ta însuți pășești.
* Acest exercițiu nu ni s-a păstrat. Dar poate să fi fost vorba doar de un exercițiu asemănător cu cel anterior.
* * *
Va veni curând o vreme în care veți percepe razele menționate, drept adevărați curenți de căldură.
Aceste exerciții pregătesc conectarea propriei personalități (microcosmos) cu lumea mare și tainele ei (macrocosmos), așa cum exercițiile indicate deja au de pregătit trezirea propriei individualități.
În viitor, omul va sta într-un raport mult mai intim cu legitatea lumii decât în prezent. Iar elevul esoterist anticipează această intimitate în dezvoltare. Capul cu creierul este doar un organ de tranziție în evoluția cunoașterii umane. Organul care va face privirile cu adevărat adânci și totodată pline de putere în lume, își are premisa în inima actuală. Dar să fim bine înțeleși: premisa pentru acest organ este în inima actuală. Pentru a deveni organ de cunoaștere, inima trebuie să se mai reconfigureze într-o modalitate multiplă. Dar această inimă este izvorul și sursa pentru viitoarea treaptă a omenirii. Cunoașterea va fi atunci, când inima va fi organul ei, caldă și intimă, așa cum astăzi sunt doar sentimentele de iubire și de compasiune. Dar aceste sentimente, din ternul și întunericul în care astăzi doar palpează, vor răzbate până la luminozitatea și claritatea pe care astăzi le au doar cele mai fine și logice noțiuni ale capului.
Pentru astfel de lucruri se pregătește adevăratul elev. Iar pregătirea este doar atunci cea corectă, când el o face în sufletul său cu atitudinea sugerată. Această atitudine este mama perspectivei de care el are nevoie. Rog să se rețină foarte ferm faptul că prin exercițiile noastre de meditație și concentrare doar atunci atingem ce trebuie să atingem, când le îndeplinim pătrunse de țelurile mari, nobile într-o claritate luminoasă, deplină.
În acest mod vă rog să considerați și să realizați mereu exercițiile. Prin aceasta vă includeți în comunitatea spiritelor care din încarnările prezentului trebuie să ajungă să fie văzătorii și ajutătorii viitorului. Nu putem să facem nimic mai bun pentru evoluția în viitor a lumii, decât să ne dezvoltăm pe noi înșine în continuu. Dar aceasta trebuie s-o facem. Iar noi nu ne îndoim nicio clipă de faptul că trebuie s-o facem, din clipa în care am recunoscut adevărul despre propria noastră ființă și corelația acestei ființe cu lumea. Această cunoaștere, însă, poate să fie recunoscută doar treptat. Ea este un copil
Încercați, vă rog, să aduceți în corelație conținutul diferitelor lecții din această iarnă cu primele patru propoziții din Lumină pe cale și să redactați gândurile despre aceasta fără să vă forțați.
Veți afla că aceste patru propoziții:
conțin nesfârșit de mult și că cele mai importante teorii teosofice despre cunoașterea lumii și autocunoaștere vor păși pe rând intuitiv în fața sufletului dumneavoastră atunci când trăiți cu totul în aceste propoziții. Aceste propoziții nu sunt doar propoziții, ci forțe ce trezesc adevăr, putere și viață, atunci când ne dedicăm lor.
* * *
Vă rog să-mi scrieți regulat, la fiecare patru săptămâni, iar dacă se întâmplă ceva deosebit în viața dumneavoastră spirituală, cât de des doriți – despre progres, idei dobândite, trimiteți-mi orice scrieți. Răspunsurile mele vă vor conduce atunci în mod corespunzător mai departe.
Pace.
Dimineața:
5 min |
Liniște În razele curate ale luminii Strălucește dumnezeirea lumii. În iubirea curată față de toate ființele Strălucește dumnezeirea sufletului meu. Eu mă odihnesc în dumnezeirea lumii Eu mă voi găsi În dumnezeirea lumii. |
|
5 min 5 min |
Plantă în creștere Plantă ce se usucă. |
Dăruire devoțională către propriul ideal de dumnezeire
* * *
Seara:
Dăruire devoțională.
Retrospectivă asupra evenimentelor zilei. Imaginativ.
De la capăt spre începutul zilei.
1. Concentrare de gânduri 2. Inițiativă de acțiune 3. Degajare în pasiune și suferință 4. Pozitivitate (legenda despre Christos) 5. Detașare (turnul bisericii) 6. Repetarea celor 5 exerciții |
Exercițiu secundar |
Zicere pentru meditație „Mai strălucitoare ca Soarele”.
Manuscris, nr. arhivă 3104.
Zicere pentru meditație „În razele curate ale luminii”.
Manuscris, nr. arhivă 3060.