Biblioteca antroposofică


Corecturi

Rudolf Steiner
EVANGHELIA DUPĂ LUCA

GA 114

Zece conferinţe ţinute la Basel de la 15 la 26 septembrie 1909


Traducere de Nicolae Ioan CRĂCIUN

Traducerea în limba română s-a făcut după L'Évangile de Saint Luc,
apărută la Editura Triades, Paris,1990 şi a fost confruntată cu originalul în l. germană
Das Lucas Evangelium, Rudolf Steiner Verlag, Dornach/Elveţia,1977 (GA 114)


© Toate drepturile pentru traducerea în limba română sunt rezervate
Editurii UNIVERS ENCICLOPEDIC
București 1997


coperta cartii

Coordonatorul colecției: Dr. PETRE PAPACOSTEA

Redactor: MARIA STANCIU

Concepția grafică a copertei: VENIAMIN & VENIAMIN


Coperta reproduce: Leonardo da Vinci, Fecioara între stânci (1483-1490)


ISBN 973-637-136-0



coperta spate

COPERTA IV

Text de importanţă covărşitoare pentru cunoaşterea fundamentului spiritual al unuia din documentele de bază ale creştinismului, comentariul lui Rudolf Steiner la Evanghelia după Luca ilustrează în mod strălucit felul cum poate contribui ştiinţa spirituală la clasificarea aşa-numitelor „contradicţii” care ar exista potrivit cercetării exterioare, raţionale, între cele patru Evanghelii cuprinse în Noul Testament.

Forţa evocatoare cu care autorul urmăreşte evoluţia curentelor spirituale care se manifestă în marile învăţături ale unor întemeietori de religii precreştine şi felul cum acestea se contopesc în marele eveniment de pe Golgota fac din acest ciclul de conferinţe o frescă profund semnificativă pentru orice suflet însetat de purificare prin cunoaştere spirituală.

Prin activitatea marilor entităţi spirituale, starea de conştienţă a oamenilor evoluează continuu, realizând planul Creatorului. După ce, timp de secole, omul s-a cercetat pe sine ca fiu al Pământului (maimuţa evoluată), secolul XX a trezit din nou în suflete conştientizarea Cosmosului; omul simte din nou, într-un mod adeseori încă în stadiul de presentiment, că este un fiu al Cosmosului (aspiraţia spre „stadiul de înger”, de „îndumnezeire”).

Iată de ce lectura acestei cărţi este atăt de tulburătoare. Cititorul, ajungând la ultima filă, se simte îndemnat, prin propriile sale forţe spirituale descătuşate, să se pregătească pentru o nouă eră spirituală de înfăţişare în numele lui Hristos.

Idealul mileniului III va fi nu toleranţa (întrucăt aceasta justifică şi starea de poluare), ci Iubirea frăţească vindecătoare, reparatoare şi reorganizatoare a Lumii Omului, conform cu voinţa lui Dumnezeu.

Dr. Petre PAPACOSTEA




ÎN LEGĂTURĂ CU PUBLICAREA CONFERINTELOR LUI RUDOLF STEINER

Baza ştiinţei spirituale orientată antroposofic o constituie lucrările scrise şi publicate de Rudolf Steiner (1861–1925). Pe lângă aceasta, el a ţinut, între 1900–1924, numeroase conferinţe şi cursuri, atât în faţa unui public larg, cât şi pentru membrii Societăţii Teosofice, mai târziu ai Societăţii Antroposofice. EI însuşi a dorit iniţial ca aceste conferinţe, vorbind în mod absolut liber, să nu fie consemnate în scris, deoarece ele au fost concepute drept „comunicări orale, nedestinate tiparului”. După ce s-au făcut şi răspândit însă, într-o măsură din ce în ce mai mare, după stenogramele şi notiţele auditorilor, tot felul de variante incomplete şi eronate, s-a văzut nevoit să reglementeze problema acestor stenograme şi notiţe. Şi a încredintat Mariei Steiner von Sivers această misiune. Ei i-a revenit sarcina de a-i desemna pe cei care au dreptul să stenografieze conferinţele, de a asigura administrarea stenogramelor şi revizuirea textelor pentru tipar. Din cauză că, fiind extrem de ocupat, Rudolf Steiner nu a putut corecta el însuşi textele, decât în cazuri foarte rare, în privinţa tuturor conferinţelor publicate trebuie să se ţină seama de această rezervă a sa: „Va trebui să se aibă în vedere faptul că în stenogramele nerevizuite de mine se găsesc greşeli”.

În legătură cu raportul dintre conferinţele pentru membri, care, la început, erau accesibile numai sub formă de manuscrise tipărite pentru uz intern, şi cărţile sale, destinate publicului larg, Rudolf Steiner îşi exprimă punctul de vedere în lucrarea autobiografică Cursul vieţii mele, capitolul 35. Cele spuse acolo sunt valabile, în egală măsură, în ceea ce priveşte cursurile ţinute, care se adresau unui cerc restrâns de participanţi, familiarizat cu bazele ştiinţei spirituale.

După moartea Mariei Steiner (1867–1948), s-a trecut, conform indicaţiilor sale, la tipărirea unei ediţii a Operelor complete ale lui Rudolf Steiner (Rudolf Steiner – Gesamtausgabe). Volumul de fată constituie o parte a acestei ediţii.




CUPRINS


CONFERINȚA IBasel,15 septembrie 1909
Iniţiaţi şi clarvăzători.
Conferinţa a II-aBasel, 16 septembrie 1909
Studiul Cronicii Akasha. Unirea diferitelor curente
Conferinţa a III-aBasel,17 septembrie 1909
Infiltrarea concepţiei budiste în Evanghelia lui Luca.
Conferinţa a IV-a Basel,18 septembrie 1909
Centrele de Misterii din Atlantida, Nirmanakaya lui Buddha şi Copilul Iisus al liniei Nathan. Sufletul lui Adam înainte de cădere. Reîncarnarea lui Zoroastru în Copilul născut din linia lui Solomon
Conferinţa a V-aBasel,19 septembrie 1909
Confluenţa marilor curente spirituale ale budismului şi zoroastrismului în Iisus din Nazaret. Copilul Iisus al liniei nathanice şi Copilul Iisus al liniei solomonice
Conferinţa a VI-a Basel, 20 septembrie 1909
Misiunea poporului evreu. Învăţătura lui Buddha despre înnobilarea fiinţei interioare a omului şi învăţătura cosmică a lui Zoroastru. Ilie şi Ioan Botezătorul
Conferinţa a VII-aBasel, 21 septembrie 1909
Cei doi copii Iisus. Întruparea lui Hristos în Iisus din Nazaret. Vişva Karman, Ahura Mazdao, Iahve. Loja spirituală a celor doisprezece Bodhisattva şi cel de al Treisprezecelea
Conferinţa a VIII-aBasel, 24 septembrie 1909
Dezvoltarea stării de conştienţă a umanităţii în perioada postatlanteană. Misiunea ştiinţei spirituale: reobţinerea dominaţiei spiritualităţii asupra fizicului. Acţiunile care emană din Eul lui Hristos
Conferinţa a IX-aBasel, 25 septembrie 1909
Legea de pe muntele Sinai ca ultimă prevestire a Eului. Învăţătura lui Buddha despre Iubire şi Milă. Roata Legii. Hristos ca aducător al forţei Iubirii
Conferinţa a X-aBasel, 26 septembrie 1909
Învăţătura despre reîncarnare şi karma şi creştinismul. Două forme ale iniţierii vechi, Iona şi Solomon. Principiul hristic şi noua iniţiere. Evenimentul de pe Golgota ca iniţiere proiectată în planul exterior al istoriei lumii

Note