Biblioteca antroposofică


Corecturi

Rudolf Steiner
EURITMIA DREPT CÂNT VIZIBIL

GA 278


Un articol din 2 martie 1924 și opt conferințe ținute la Dornach din 19 până în 27 februarie 1924


Traducere de Delia Popescu


RUDOLF STEINER,
Eurythmie als sichtbarer Gesang
GA 278
1984 Rudolf Steiner Verlag, Dornach/Schweiz

© Toate drepturile pentru traducerea în limba română sunt rezervate
Editurii UNIVERS ENCICLOPEDIC
București 2021

coperta cartii

COLECȚIA INIȚIERI
Biblioteca antroposofică


Descrierea CIP a Bibliotecii Naționale a României
STEINER, RUDOLF

Euritmia drept cânt vizibil/ Rudolf Steiner; trad.: Delia Popescu.
– București : Univers Enciclopedic Gold, 2021

ISBN 978-606-704-990-9

I. Popescu, Delia (trad.)
14

UNIVERS ENCICLOPEDIC BOOKS
UNIVERS ENCICLOPEDIC INIȚIERI
Str. Luigi Cazzavillan nr. 17, sector 1, București, 010784
e-mail: difuzare@universenciclopedic.ro
www.universenciclopedic.ro


Societatea antroposofică din România
Strada Vișinilor nr. 17, sector 2, București
www.antroposofie.ro





CUPRINS

Rudolf Steiner: Despre Cursul de euritmie a sunetului
În: «Ce se petrece în Societatea Antroposofică. Știri pentru membri», anul întâi de apariție, Nr. 8 din 2 martie 1924: Universitatea Liberă pentru Știință Spirituală, VII
PRIMA CONFERINȚĂDornach, 19 februarie 1924
Trăirea dispoziției de major și a celei de minor. Vocalele ca trăire esențială: O U (major), A E (minor). Efecte ale euritmiei terapeutice. Configurarea acordurilor major și minor. Trăirea lui I.
CONFERINȚA A DOUA20 februarie 1924
Gestul elementului muzical. Fundamentala în relația sa cu octava. Compararea trăirii de terță cu trăirile de cvintă și septimă. Succesiunile de septimă: formațiunile de sunete din perioada atlanteană. Diferența dintre consonanțe și disonanțe. Trăirea cvartei.
CONFERINȚA A TREIADornach, 21 februarie 1924
Relația dintre septimă și sextă față de fundamentală. Efecte terapeutice. Euritmia muzicii acționează corectând artistic elementul muzical; euritmia cuvântului acționează corectând artistic declamația și recitarea. Dizolvarea acordului și armoniei în melos. Melodia din fiecare sunet. Tactul, ritmul, înălțimea sunetului. Concordanța dintre scala sunetelor și principalele vocale. Înrudirea dintre muzică și vorbire.
CONFERINȚA A PATRADornach, 22 februarie 1924
Transformarea motivelor muzicale în timp. Elanul motivului și bara de măsură pe un exemplu muzical. Poezia „Peste toate piscurile e pace, ...”. Efectul însănătoșitor al euritmiei muzicii.
CONFERINȚA A CINCEADornach, 23 februarie 1924
Despre muzicianul austriac Hauer. Despre arhitectură. Acordul, acordul triplu, acordul cvadruplu, expuse în spațiu. Tonică, dominantă, subdominantă. Euritmia de grup. Rotunjirea formelor la sunetele profunde și ascuțirea lor la sunetele înalte. Succesiunea sunetelor h-a-e-d în legătură cu cuvântul TAO.
CONFERINȚA A ȘASEADornach, 25 februarie 1924
Muzicalul pur se află în interval. Menționarea filmelor ca dovadă a devenirii ne-muzicale. Meditația TAO. Vocalele O U se află înlăuntrul elementului muzical; I E ies din elementul muzical. Nota muzicală prelungită și pauza. Tensiune și destindere. Disonanță și consonanță. Secunda.
CONFERINȚA A ȘAPTEADornach, 26 februarie 1924
Începutul euritmizării muzicale stă în claviculă. Brațul omenesc cu mâna, începând de la claviculă, este gama. Contra-octava și sub-contra-octava. Cadența majoră, cadența minoră. Pătrunderea mișcării cu sentimentul la euritmizarea sunetelor. Euritmia terapeutică.
CONFERINȚA A OPTADornach, 27 februarie 1924
Înălțimea sunetului, durata sunetului, intensitatea sunetului, schimbarea tempoului. Ethos, Pathos. Frazarea în muzică. Euritmia nu are voie să devină dans.

Cuvânt înainte al Mariei Steiner la prima ediție, 1927

Indicații referitoare la text

Desenele și notațiile la tablă