Biblioteca antroposofică


Corecturi

Rudolf Steiner
METAMORFOZĂ COSMICĂ ȘI UMANĂ

GA 175

Ciclu de șapte conferințe ținute la Berlin în perioada 6 februarie – 20 martie 1917


Traducere din limba germană: biolog dr. PETRE PAPACOSTEA


Bausteine zu einer Erkenntnis des Mysteriums von Golgotha
Kosmiche und menschliche Methamorphose

ciclul 44, Berlin, 1921
(GA 175)

Numărul bibliografic din Opere Complete GA 175 cuprinde 2 cicluri de conferințe:
Metamorfoză cosmică și umană: 7 conferințe, Berlin, 6 februarie–20 martie 1917
Pietre fundamentale pentru cunoașterea Misteriului de pe Golgota: 10 conferințe, Berlin, 27 martie–8 mai 1917


© Toate drepturile pentru traducerea în limba română sunt rezervate
Editurii UNIVERS ENCICLOPEDIC
București 2005


coperta cartii

Coordonatorul colecției: biolog dr. PETRE PAPACOSTEA
Redactor: MARIA STANCIU
Tehnoredactor: LILIANA KIPPER
Concepția grafică a copertei: VENIAMIN & VENIAMIN

ISBN 973-637-057-7


Societatea antroposofică din România
Strada Vișinilor nr. 17, sector II, București
www.antroposofie.ro




coperta spate

COPERTA IV

În Metamorfoză cosmică și umană Rudolf Steiner dezvăluie uimitoare structuri cosmice și umane paralele cum ar fi cele dintre anul cosmic platonician (25 920 ani calendaristici), ziua umană (25 920 respirații) și timpul vieții umane (25 920 zile), care permit să se înțeleagă mai bine dimensiunea cosmică a celor trei întâlniri pe care le are omul cu principiile Spiritului, Fiului și Tatălui.

Sunt scoase în evidență relațiile eului cu corporalitatea în cadrul conștienței de somn, a celei de vis și a celei din starea de veghe.

Autorul demonstrează cu mare claritate cum disciplinarea gândirii a permis întărirea forțelor sufletești, astfel încât să poată fi metamorfozată contemplarea pasivă mai veche a tainelor lumii în cunoaștere și cercetare.

biolog dr. PETRE PAPACOSTEA





CUPRINS

Treptele adevărului (biolog dr. Petre Papacostea)

În legătură cu publicarea conferințelor lui Rudolf Steiner

Introducere

CONFERINȚA IBerlin, 6 februarie 1917
O orientare de sine materialistă sau spirituală față de lumea spirituală cu ajutorul unei scrieri a lui Oliver Lodge. Atitudinea față de morți în ședințe spiritiste. Apariția Christosului eteric în secolul al XX-lea. Pregătirea acestui eveniment începând cu anul 1909.
CONFERINȚA a II-aBerlin, 13 februarie 1917
Dezvoltarea forțelor interne. Coexistența cu morții în timpurile vechi și acum. Omul ca membru al organismului universal: corespondența dintre anul cosmic platonic (25 920 de ani), ziua umană (25 920 de respirații) și timpul de viață al omului (25 920 de zile).
CONFERINȚA a III-aBerlin, 20 februarie 1917
Cele trei întâlniri ale sufletului uman cu Spiritul (Duhul), cu Dumnezeu-Fiul și cu Dumnezeu-Tatăl. Postacțiunea acestora până la sfârșitul vieții și după moarte. Natura celei de a treia întâlniri în cazul morții timpurii și în cazul sinuciderii. Dezvoltarea simțirii sfințeniei somnului.
CONFERINȚA a IV-aBerlin, 27 februarie 1917
Diviziunea lumii omului actual în ordine naturală mecanică și ordine universală morală. Alte aspecte ale celor trei întâlniri ale sufletului uman cu regiunile lumii spirituale. Moralitatea ca forță germinativă a ordinii naturale viitoare.
CONFERINȚA a V-aBerlin, 6 martie 1917
Esența somnului. Enigma oboselii. Articularea omului în cap, torace și abdomen. Relația eului cu corporalitatea (în conștiența de somn, de vis și de veghe) și cu spiritualitatea. Conviețuirea cu morții. Necesitatea aruncării unei punți între lumea fizică și cea spirituală.
CONFERINȚA a VI-aBerlin, 13 martie 1917
Alte aspecte ale celor trei întâlniri ale sufletului uman: cu Spiritul (Duhul), cu principiul Fiului și cu cel al Tatălui. Omul adormit și lumea stelelor. Misteriile de iarnă. Christos și evoluția sezonieră. Taine ale evoluției sezoniere și problema socială. Relația dintre om și direcțiile din Cosmos. Obținerea viului din substrat neviu în laboratoarele viitorului în legătură cu configurațiile stelare.
CONFERINȚA a VII-aBerlin, 20 martie 1917
Cartea lui Saint-Martin Des ereurs et de la vérité (traducerea germană a lui Matthias Clausius) și influența sa asupra vieții spirituale europene. Cele trei idei principale ale cărții – Mercur, sulf, sare: noțiuni ale unui sistem de gândire vechi. Teosofi germani ai secolului al VIII-lea: Bengel și Oetinger. Noțiunile negândite până la capăt la Saint-Martin și Oetinger și continuarea modernă a dezvoltării lor cu ajutorul științei spiritului.

Note




TREPTELE ADEVĂRULUI

Antroposofia este un curent spiritual modern, fundamentat de austriacul Rudolf Steiner (1861–1925), personalitate complexă, dotată cu capacitatea de a dezvolta în mod consecvent și interactiv atât mistica înaltă bazată pe experiențe interioare care l-au condus la cercetări aprofundate în lumea spirituală, cât și gândirea riguros științifică despre spirit, prin opoziție cu tendințele materialismului dominant în secolul al XIX-lea și prima parte a secolului al XX-lea. Materialismul urmărea eliminarea nivelului divin-spiritual din cunoaștere prin contestarea existenței acestuia în Univers, ceea ce l-a îndreptățit pe R. Steiner să afirme: „Tragedia materialismului constă în faptul că nu poate înțelege ce este materia”.

Pentru a sintetiza conținutul de idei al antroposofiei sau științei despre spirit vom porni de la un principiu de bază formulat chiar de Rudolf Steiner: „Oricărei realități materiale din Univers îi corespunde ceva spiritual și orice realitate spirituală din Univers primește la un moment dat expresie în lumea materială”. Întreaga evoluție, mai întâi biologică și apoi social-istorică, a umanității este o ilustrare vie a acestui principiu. Cunoașterea directă a resorturilor spirituale ale umanității, ca și cunoașterea exterioară a materiei, se obține numai prin eforturi susținute de perfecționare a structurilor noastre sufletești și spirituale, pentru a deveni apți și demni de dezvoltarea conștientă și responsabilă a relației omului cu lumea spirituală în toată puritatea indispensabilă acestui scop. Unul din principalele scopuri ale antroposofiei constă în deschiderea căilor cunoașterii de sine, fapt necesar pentru evoluția viitoare a omenirii. Atât cunoașterea de sine cât și înțelegerea coerentă a lumii interioare și a ambianței telurice și cosmice se pot dobândi prin studiul scrierilor antroposofice, întrucât logica riguroasă a expunerilor oferă gândirii posibilitatea aprecierii valorii acestora, chiar și în lipsa accesului personal direct la lumile spirituale. Omul apare astfel ca o ființă dublă, cu problematică cosmică și problematică terestră, având sarcina realizării sintezei superioare a acestora.

În consecință, antroposofia este știința despre spirit care ne dă posibilitatea înțelegerii rațiunii de a fi a structurilor și evenimentelor aparținând lumii sensibile, precum și a înlănțuirii acestora în timp și spațiu. Ea nu este o fundamentare teoretică pusă la îndemâna unei „secte religioase”, cum încearcă să denigreze unele scrieri mișcarea antroposofică, ci reprezintă calea spirituală de valorificare concretă a forțelor de iubire aduse de Hristos pe Pământ, atât de necesară într-o perioadă în care dezbinarea între oameni se manifestă în toate relațiile individuale și de grup. Există, în prezent, antroposofi aparținând celor mai diferite confesiuni religioase care consideră că au găsit, în sfârșit, în antroposofia lui R. Steiner un limbaj comun capabil să creeze baza pentru o nouă deschidere spirituală către lume, prin înțelegerea corectă a momentului-cheie pentru întreaga evoluție cosmică pe care l-a reprezentat Evenimentul de pe Golgota de acum 2000 de ani.

pAntroposofia nu este teorie, ci cunoaștere vie, ceea ce se reflectă în faptul că a pus toate premisele și a elaborat soluții valoroase în diferitele domenii aplicative marcate de consecințele tuturor situațiilor de criză caracteristice lumii actuale pe care Rudolf Steiner le-a prevăzut cu 8-9 decenii în urmă. Astfel, pe baza cunoașterii aprofundate a omului (antropologia antroposofică), Rudolf Steiner, colaboratorii și urmașii săi au elaborat principiile și metodele terapeutice ale medicinii antroposofice, ale agriculturii biodinamice, ale sistemului pedagogic Waldorf, ale tripartiției sociale, au dat naștere unui impuls original în arhitectură etc. Putem conchide că antroposofia este totodată o cale de cunoaștere obiectivă, o cale de autocunoaștere și o cale de viață. Ea este prelungirea în Eul omului actual a activității lui Hristos, a Logosului care a acționat de la începutul existenței Universului.

Mișcarea antroposofică, care s-a separat din mișcarea teosofică, s-a dezvoltat independent, și numai în mod eronat sau abuziv este asociată cu alte curente și organizații actuale. Ea deschide perspective luminoase educației pentru libertate, iubirii dintre oameni și colaborării cu natura, iar spiritualitatea românească, constitutiv creștină și cu o largă deschidere spre înțelegerea integrării omului în Cosmos, este o matrice gata pregătită pentru receptarea și dezvoltarea acestor imperative ale mileniului III.

biolog dr. PETRE PAPACOSTEA




ÎN LEGĂTURĂ CU PUBLICAREA CONFERINŢELOR LUI RUDOLF STEINER


Baza științei spiritului orientată antroposofic o constituie lucrările scrise și publicate de Rudolf Steiner (1861–1925). Pe lângă aceasta, el a ținut, între 1900–1924, numeroase conferințe și cursuri, atât în fața unui public larg, cât și pentru membrii Societății teosofice, mai târziu ai Societății antroposofice. Vorbind în mod liber, el însuși a dorit inițial ca aceste conferințe să nu fie consemnate în scris, deoarece ele erau concepute drept „comunicări orale, nedestinate tiparului”. După ce însă s-au finalizat și răspândit tot mai numeroase variante incomplete și eronate după stenogramele și notițele auditorilor, s-a văzut nevoit să reglementeze problema acestora. Și a încredințat Mariei Steiner von Sivers această misiune. Ei i-a revenit sarcina de a-i desemna pe cei care au dreptul să stenografieze conferințele, de a asigura administrarea stenogramelor și revizuirea textelor pentru tipar. Din cauză că, fiind extrem de ocupat, Rudolf Steiner nu a putut corecta el însuși textele, decât în cazuri foarte rare, în privința tuturor conferințelor publicate trebuie să se țină seama de această rezervă a sa: „Va trebui să se aibă în vedere faptul că în stenogramele nerevizuite de mine se găsesc greșeli”.

În legătură cu raportul dintre conferințele pentru membri, care, la început, erau accesibile numai sub formă de manuscrise tipărite pentru uz intern, și cărțile sale, destinate publicului larg, Rudolf Steiner își exprimă punctul de vedere în lucrarea autobiografică Cursul vieții mele, capitolul 35. Cele spuse acolo sunt valabile, în egală măsură, în ceea ce privește cursurile ținute, care se adresau unui cerc restrâns de participanți, familiarizat cu bazele științei spiritului.

După moartea Mariei Steiner (1867–1948) s-a trecut, conform indicațiilor sale, la tipărirea unei ediții a Operelor complete ale lui Rudolf Steiner (Rudolf Steiner – Gesamtausgabe, GA). Volumul de față constituie o parte a acestei ediții.