Biblioteca antroposofică


Corecturi

Rudolf Steiner
IMPULSUL CHRISTIC ȘI DEZVOLTAREA CONȘTIENȚEI EULUI

GA 116

Șapte conferințe ținute la Berlin, 25 octombrie 1909 până pe 8 mai 1910


Traducere Delia Popescu

Traducere după
RUDOLF STEINER
Der Christus-Impuls und die Entwicklung des Ich-Bewuβtseins
GA 116


© Toate drepturile pentru traducerea în limba română sunt rezervate
Editurii UNIVERS ENCICLOPEDIC GOLD
București 2022


coperta cartii

COLECȚIA INIȚIERI
Biblioteca antroposofică


Descrierea CIP a Bibliotecii Naționale a României
STEINER, RUDOLF

Impulsul christic și dezvoltarea conștienței Eului / Rudolf Steiner; trad.: Delia Popescu
— București: Univers Enciclopedic Gold, 2022

ISBN 978-606-096-106-2

I. Popescu, Delia (trad.)

14

UNIVERS ENCICLOPEDIC BOOKS
UNIVERS ENCICLOPEDIC INIȚIERI
Str. Luigi Cazzavillan nr. 17, sector 1, București, 010784
e-mail: difuzare@universenciclopedic.ro
www.universenciclopedic.ro


Societatea antroposofică din România
Strada Vișinilor nr. 17, sector 2, București
Tel.: 021 323 20 57
www.antroposofie.ro
email: secretariat@antroposofie.ro




coperta spate

COPERTA IV

Christos va reapărea, dar într-o realitate mai înaltă decât cea fizică, într-o realitate pe care o vom vedea doar dacă vom fi dobândit mai întâi simţul şi înţelegerea vieţii spirituale. Înscrieţi în inimile voastre ceea ce ar trebui să fie Antroposofia, pregătirea pentru marea epocă a umanităţii care ne aşteaptă

Rudolf Steiner





CUPRINS

PRIMA CONFERINȚĂBerlin, 25 octombrie 1909
Sfera entităților Bodhisattvas
Entitățile Bodhisattvas ca mari Învățători ai omenirii în evoluția lor în cadrul epocilor de cultură, de la o formă de viață la alta. Folosirea organizației omenești la trecerea ei în diferitele cicluri de evoluție culturală. Pregătirea sufletului conștienței pe de o parte prin învățătura lui Buddha despre compasiune și iubire, și pe de altă parte prin cultura muzicală a lui Bodhisattva Apollo, care a devenit Buddha în Orfeu. Christos și cei doisprezece Bodhisattvas, dintre care șase pregătesc impulsul lui Christos, iar ceilalți șase clădesc ceea ce dă Christos evoluției Pământului.
A DOUA CONFERINȚĂBerlin, 22 decembrie 1909
Legea karmei în privința amănuntelor vieții
Legea karmei despre corelațiile spirituale dintre trecut, prezent și viitor și în viața dintre naștere și moarte. Efecte karmice în cazul schimbării profesiunii. Manifestarea trăirilor din tinerețe, la bătrânețe. Misiunea mâniei și a evlaviei. Luarea în considerare a legii karmei în educație. Efecte karmice de la o viață pământească la alta. Esența durerii și a bolii. Importanța karmică a fortificării forțelor vindecătoare prin învingerea bolii. Elaborarea adevărurilor individuale ale cercetării spirituale, ca de exemplu a legii karmei, fortifică miezul ființial al omului și îi conferă forță de viață și certitudine.
A TREIA CONFERINȚĂBerlin, 2 februarie 1910
Intrarea lui Christos în evoluția omenirii
Pătrunderea Eului în entitatea omenească în perioada lemuriană. Influența luciferică și consecințele sale: egoismul (trupul astral), greșeala și minciuna (trupul eteric), boala și moartea (trupul fizic). Învingerea și transformarea lor prin impulsul lui Christos. Coborârea în materie în diferitele epoci (epoca de aur, epoca de argint, epoca de bronz, epoca întunecată). Pregătirea impulsului lui Christos prin religia lui Iahve. Legea lui Moise. Cele zece porunci. Modelul lui Christos și puterea lui Christos. Fericirile din Predica de pe munte. Efectul impulsului lui Christos asupra celor nouă elemente ființiale componente ale omului. Noile capacități care apar după scurgerea epocii Kali Yuga fac posibilă stabilirea unei noi legături cu Christos.
A PATRA CONFERINȚĂBerlin, 8 februarie 1910
Predica de pe Munte
Necesitatea încorporării fizice a lui Christos. Pregătirea ei ca parte a misiunii vechiului popor ebraic. Iisus solomonic și existența predispoziției la desăvârșirea naturii înșeptite a omului deja la Solomon. Cele șapte nume ale lui Solomon ca desemnări ale celor șapte învelișuri ale sale. Fiecare fericire din Predica de pe munte descrie acțiunea impulsului lui Christos în cadrul entității omului, formată din nouă elemente componente. Sfârșitul epocii Kali Yuga din anul 1899 și începutul unei noi clarvederi eterice. Știința spirituală ca pregătire pentru a-L putea primi pe Christos în trup eteric. Credința într-o revenire materialistă a lui Mesia. Falși Mesia (de exemplu Sabbatai Zewi).
A CINCEA CONFERINȚĂBerlin, 9 martie 1910
Corespondențe între microcosmos și macrocosmos
Dualități (polarități) și unități superioare. Inițierile nordică și sudică, misteriile germanice și cele egiptene confluează laolaltă în inițierea creștină ca unitate superioară. Separarea unității sexelor în perioada lemuriană și o nouă unitate a lor într-un viitor îndepărtat. Contrastul dintre Soare și Pământ ca opoziție dintre cap și membrele omului. Dezvoltarea staturii fizic-omenești și distorsionarea ei la bărbați și la femei. Principiile masculin și feminin se raportează în om la fel ca principiul lunar și cometele din Cosmos. Importanța cometelor. Cometa Halley. Aceasta conferă impulsul de coborâre mai profundă în materialism. Încheierea epocii Kali Yuga, noua clarvedere eterică și apariția lui Christos în eteric. Ținutul de basm Shambala din filosofia orientală.
A ȘASEA CONFERINȚĂBerlin, 2 mai 1910
Nașterea conștiinței
Dezvoltarea capacităților sufletești ale omului prin încarnările succesive. Nașterea conștiinței în perioada în care impulsul lui Christos a intrat în lume. Formarea sufletului senzației (cultura egipteană), sufletului rațiunii (cultura greco-latină), a sufletului conștienței în cea de-a cincea perioadă postatlanteană. În răstimpul culturii egiptene în Europa se dezvoltă Eul, dar fără o cultură deosebit de înaltă; în Egipt și Caldeea a existat o cunoaștere bogată a lumii spirituale, dar aproape fără o conștiență de Eu; în cultura greco-latină cele două aspecte își mențin echilibrul. În Asia este pregătită apariția lui Christos, în Europa înțelegerea lui Christos. Din pătrunderea sufletului senzației cu sentimentul Eului se constituie forța sufletească a conștiinței. În Est, iubirea apare în formă spiritual-sufletească, în Vest se înalță conștiința din adâncurile sufletului.
A ȘAPTEA CONFERINȚĂBerlin, 8 mai 1910
Privire retrospectivă și privire anticipativă. Noul eveniment al lui Christos. Continuarea formării conștiinței
De ziua morții lui Blavatsky, întemeietoarea Mișcării teosofice. Mișcarea teosofică drept necesitate istorică pentru a lăsa o nouă viață spirituală să se reverse în evoluția omenirii. Impulsuri asemănătoare au provenit de la Sfinții Rishi, Zarathustra și Moise. Impulsul lui Christos. Negarea existenței lui Iisus istoric (A. Drews «Mitul Christos»). Necesitatea de a înțelege în mod spiritual pe Iisus istoric printr-o reînnoire a evenimentului de pe drumul Damascului. Îndrumările lui Blavatsky trebuie perfecționate în continuare. Pentru ea, revelațiile Vechiului Testament și ale Noului Testament au fost închise. Mișcarea teosofică trebuie să înțeleagă evenimentul Christos. Continuarea dezvoltării capacităților omenești în cadrul progresului omenirii: Conștiința va deveni capacitatea de a vedea o contra-imagine lăuntrică a celor înfăptuite, a împlinirii lor karmice care va interveni cândva. Creștinismul paulinic. Teoria cunoașterii în sensul Sf. Ap. Pavel.

Note referitoare la text