Rudolf Steiner
GRANIȚE ALE CUNOAȘTERII NATURII
MISIUNEA ȘTIINȚEI SPIRITUALE
GA 322
Opt conferințe ținute în Dornach, între 27 septembrie și 3 octombrie 1920
Traducere din limba germană de dr. ing. Gheorghe Constantin Paxino
Traducere după
RUDOLF STEINER
Grenzen der Naturerkenntnis
Rudolf Steiner-Nachlaßverwaltung, Dornach / Elveția, ediția a 5-a 1981
GA 322
Toate drepturile pentru traducerea în limba română sunt rezervate
Editurii UNIVERS ENCICLOPEDIC
Coordonatorul colecției: dr. Gheorghe PAXINO
Redactor: Alexandru STĂNCIULESCU
Tehnoredactare și coperta: Mariana MÎRZEA
Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României
STEINER, RUDOLF
Granițe ale cunoașterii naturii: misiunea științei spirituale / Rudolf Steiner; trad.:
Gheorghe Constantin Paxino. – București: Univers Enciclopedic Gold, 2016
ISBN 978-606-704-230-6
I. Paxino, Gheorghe Constantin (trad.)
141.333
|
UNIVERS ENCICLOPEDIC BOOKS
UNIVERS ENCICLOPEDIC INIȚIERI
Str. Luigi Cazzavillan nr. 17, sector 1, Bucureşti
Tel.: 021.317.88.38; Fax: 021.317.88.42
e-mail: difuzare@universenciclopedic.ro
www.universenciclopedic.ro
Societatea antroposofică din România
Strada Vișinilor nr. 17, sector 2, București
www.antroposofie.ro
COPERTA IV
FENOMENELE NATURII ȘI CUNOAȘTEREA DE SINE
Lucrarea prezintă meritele, dar și granițele cunoașterii materiale mijlocite de științele naturii. Rudolf Steiner arată că prin aplicarea unei fenomenologii consecvent științifice, care acceptă
o realitate spirituală îndărătul celei fizice, aceste granițe pot fi depășite. Prin aceasta se poate parcurge o cale de cunoaștere complementară, ce nu neagă lumea fizică cu legile ei, dar o
completează. Astfel se pătrunde în realitatea profundă a lumii și totodată este mijlocită o autentică cunoaștere de sine.
dr. Gheorghe Paxino
CUPRINS [Notă]
Argument
Cuvânt înainte al traducătorului
- CONFERINȚA I — Dornach, 27 septembrie 1920
- Științele naturii sunt inapte în ce privește viața socială. Idealul explicării astronomice a naturii. Ignorabimus-ul lui Du Bois-Reymond referitor la materie și conștiență. Formarea
și desființarea teoriilor este similară cu istoria Penelopei. Necesitatea noțiunilor clare, matematice, în vederea trezirii omului. El se pierde pe sine în acestea. Cerințele sociale pretind
depășirea lui Ignorabimus.
- CONFERINȚA a II-a — Dornach, 28 septembrie 1920
- Hegel. Hegelianismul este inadecvat vieții sociale. Marx și Stirner la polii materiei și conștienței. Dacă se caută mai mult decât un fenomenalism, transparența conceptelor nu este ceva
suficient. Rostogolirea cu gândirea dincolo de covorul percepțiilor. Goetheanismul ca ceva opus acestei atitudini. Calitățile primare și secundare ca о primă întrebare cardinală.
- CONFERINȚA a III-a — Dornach, 29 septembrie 1920
- Opoziția dintre paralelogramul mișcării și paralelogramul forțelor din mecanică. De unde vine matematica? Luarea în serios a „calității” în cadrul cunoașterii natural-științifice. Simțurile
vieții, mișcării și echilibrului. Matematica este conținută în mod latent de către acestea. Depășirea abordării prozaic-abstracte a apariției ei din ele. Novalis. Inspirația. Matematica este
un domeniu în care trăiește parțial Inspirația. Filozofia Vedantei. Înrudirea lui Goethe cu atmosfera matematică. El aduce lumina la polul materiei. Fenomen originar și axiomă.
- CONFERINȚA a IV-a — Dornach, 30 septembrie 1920
- Polul conștienței. Viețuiri mistice și „melodia uitată a flașnetei”. Calea „Filosofiei Libertății”. Gândirea pură sesizează existența cosmică ре о culme a acesteia. Impulsurile morale
libere. Fantezia morală. Metamorfozarea noțiunilor hegeliene în Imaginație. Renunțarea la rostogolirea neîntreruptă a gândurilor. Realitatea trăiește în imagini. Eul instinctiv devine social
prin Imaginație. Stirner. Relația cu psihologia asociaționistă.
- CONFERINȚA a V-a — Dornach, 1 octombrie 1920
- Despre aducerea dovezilor. Cercetătorul spiritului a introdus argumentarea. A experimenta în domeniul social este iresponsabil. Inspirația și Imaginația ca poziționare corectă la cele doua
granițe ale modului de cunoaștere obișnuit. Viețuirile legate de echilibru, motricitate și vitalitate și Inspirația. Urzirea muzicala atonală. Revelația nonverbală a cuvântului. Ființial-
spiritualul se conturează în locul lumii metafizice a atomilor. Inspirația lucrează înălțându-se din profunzimi ale evoluției omenirii. Scepticismul patologic ca simptom. Nietzsche.
- CONFERINȚA a VI-a — Dornach, 2 octombrie 1920, dimineața
- Tendința instinctivă de a ieși din corp. Înțelegerea raționala a științei spirituale ca remediu față de stările patologice. Metamorfoza memoriei în cunoașterea vieților pământești repetate
prin Inspirație. Dezvoltarea forțelor sufletești la polul conștienței. Viețuirea gândirii imaginative. Aceasta conduce mai adânc în propria ființă. Evoluția tinde în aceasta direcție, în mod
conștient sau inconștient. Stări patologice ca simptom: meteosensibilitatea, claustrofobia, agorafobia. Imaginația. Forța iubirii. Intuiția. Medicul. Capital, muncă, marfă.
- CONFERINȚA a VII-a — Dornach, 2 octombrie 1920, seara
- Perceperea cuvintelor, perceperea gândurilor, perceperea Eului și spiritual-sufletescul care se eliberează. Inițierea antică orientală. Mantrele. Calea către Eurile ființelor spirituale,
perceperea cuvintelor interlocutorului. Pericole ale caii de inițiere. Înțelepciune orientală și confesiuni religioase occidentale. Mișcarea spirituala din Est devine scepticism în Vest. În
întâmpinarea ei trebuie să vina о mișcare din Vest către Est. Calea orientala și calea occidentala. Gândire pură – percepere fără gândire. Dificultatea de a pune în mod riguros antroposofia în
cuvinte. Calea civilizației occidentale este Imaginația.
- CONFERINȚA a VIII-a — Dornach, 3 octombrie 1920
- Calea cunoașterii pentru omul de știința. Intenția Filosofiei Libertății. Percepere cu deconectarea gândirii, apelând la
imagini. Contemplația. Spiritualul pătrunde în noi inconștient prin lumea simțurilor și ne organizează. Emanciparea simțurilor echilibrului, mișcării și vieții la copil. El „trage” în sine
simțurile olfactiv, gustativ și tactil. Cel care exersează Imaginația pătrunde prin miros, gust, pipăit până la echilibru, motricitate, vitalitate. Prin aceasta gândirea pură se transformă în
Inspirație. Intuiția ca rezultat al unirii Imaginației cu Inspirația. Multor mistici nu le reușește să străbată complet domeniile mirosului, gustului, pipăitului. Ce viețuia orientalul prin
exercițiile de respirație; echivalent cu ele: viețuirea pendulării dintre procesul percepției și gândirea pură. Fundătura filosofiei occidentale: filosofia naturală a lui Schelling și Hegel.
NOTE ȘI COMPLETĂRI CUPRINSE ÎN EDIȚIA GERMANĂ 1981
Despre însemnările de la conferințe
DESENELE ȘI NOTAȚIILE LA TABLĂ
AcasăIndex
GALucrări OnlineUrmătoarea