Biblioteca antroposofică


Corecturi

Rudolf Steiner
EVANGHELIA DUPĂ IOAN

VOLUMUL I

GA 94, GA 100

Notițe de la un ciclu de trei conferințe ținut la Berlin între 19 februarie și 5 martie 1906 (GA 94)
Notițe de la un ciclu de opt conferințe ținut la München între 27 octombrie și 6 noiembrie 1906 (GA 94)
Notițe de la un ciclu de opt conferințe ținut la Basel între 16 și 25 noiembrie 1907 (GA 100)


Traducere de Adrian ILIESCU și Adriana ONOFREI


Rudolf Steiner, Das Johannes-Evangelium (Berlin, 1906), Dornach/Elvetia, 1979 (GA 94)
Rudolf Steiner, Die Theosophie an Hand des Johannes-Evangelium (München, 1906), Dornach/Elveția, 1979 (GA 94)
Rudolf Steiner, Das Johannes-Evangelium (Basel, 1907), Dornach/Elvetia, 1981 (GA 100)

© Toate drepturile pentru a în limba română
sunt rezervate Editurii UNIVERS ENCICLOPEDIC GOLD
București 2009


coperta cartii

COLECȚIA INIȚIERI
Seria Biblioteca antroposofică

Coordonatorul colecției: biolog dr. PETRE PAPACOSTEA
Redactor: MARIA STANCIU
Tehnoredactor: LILIANA KIPPER
Coperta: SILVIU IORDACHE


Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României
STEINER, RUDOLF

Evanghelia după Ioan/ Rudolf Steiner; trad.: Adrian Iliescu și Adriana Onofrei. - București: Univers Enciclopedic Gold, 2009
3 vol.
ISBN 978-606-92265-4-4
Vol. 1. - ISBN 978-606-92265-0-6

I. Iliescu, Adrian (trad.)
II. Onofrei, Adriana (trad.)

226.5.07


Societatea antroposofică din România
Strada Vișinilor nr. 17, sector 2, București
Tel.: 021 323 20 57
www.antroposofie.ro
email: romantrop@yahoo.com


ISBN 978-606-92265-4-4
         978-606-92265-0-6



coperta spate

COPERTA IV

Evanghelia după Ioan are o importanță aparte pentru creștinism, ea adresându-se în special epocii prezente, epoca a cincea de cultură postatlanteeană. Ea ascunde cele mai profunde taine. Din ea transpare spiritul nou al creștinismului viitorului. Toate celelalte Evanghelii au avut rolul de a pregăti omenirea pentru înțelegerea creștinismului. Ioan ne prezintă, în tablouri simbolice, o cale de inițiere în tainele lumii spirituale. Unele dintre aceste taine le putem intui dacă ne adâncim cu toată ființa în ceea ce ne spune Evanghelia sa. Așa cum precizează Rudolf Steiner, „Evanghelia după Ioan este o scriere ce nu trebuie niciodată cercetată. Ar fi zadarnic și fără sens să încerci să investighezi sau să faci o analiză critică Evangheliei după Ioan cu forțele inferioare ale intelectului omenesc. Ea trebuie viețuită frază cu frază, căci conține forță și viață. Primind-o în noi, ea ne dă forță și viață”.





CUPRINS


Treptele adevărului (biolog dr. Petre Papacostea)

În legătură cu publicarea conferințelor lui Rudolf Steiner

EVANGHELIA DUPĂ IOAN [Notă]

Notițe de la un ciclu de trei conferințe ținut la Berlin, între 19 februarie și 5 martie 1906 (GA 94)

CONFERINŢA IBerlin, 19 februarie 1906
În primele paisprezece capitole autorul Evangheliei după Ioan descrie viețuirile sale din lumea astralä. Înrudirea lui Christos cu omul-Dumnezeu. Ridicarea în lumea devachanică.
CONFERINŢA a II-aBerlin, 26 februarie 1906
Activitatea corpului astral în corpul fizic în timpul somnului. Ființe elementare rele și bune. Calea de inițiere creștină.
CONFERINŢA a III-aBerlin, 5 martie 1906
Deșteptarea Sinei superioare. Menționarea reîncarnării in Evanghelii. Semnificația ocultă a cuvintelor de pe cruce.
TEOSOFIA, PE BAZA EVANGHELIEI DUPĂ IOAN

Notițe de la un ciclu de opt conferințe ținut la München, între 27 octombrie și 6 noiembrie 1906 (GA 94)

CONFERINŢA IMünchen, 27 octombrie 1906
Într-o primă fază Biserica a fost cuprinsă de o mentalitate materialistă. Sensul adevărat al istoriei biblice a Creațiunii. Componentele superioare ale omului și originea lor cosmică.
CONFERINŢA a II-aMünchen, 28 octombrie 1906
Conștiența in imagini a atlanteenilor. Prima interiorizare a vieții de sentiment în epoca lemuriană. Spiritualizarea corpului astral în Sine spirituală și a corpului eteric în Spirit al vieții. Ţelul viitor suprem, Omul-spirit
CONFERINŢA a III-aMünchen, 31 octombrie 1906
Primirea Manas-ului și pregătirea lui Budhi în epoca postatlanteeană. Proceselor spirituale le corespund modificări fizice la om.
CONFERINŢA a IV-aMünchen, 2 noiembrie 1906
Lumile de conștiență ale regnurilor naturii și ale omului. Munca Eului la cele trei componente ființiale inferioare. Experiențe pe treptele superioare de conștiență. Întâlnirea lui Natanael cu Christos. Suflete-grup și suflete individuale in inițierea mithraică.
CONFERINŢA a V-aMünchen, 3 noiembrie 1906
În Egipt Manas-ul cade pradă lumii dorințelor și poftelor. Sarcina poporului vechi ebraic. Formarea oaselor și evoluția conștienței. Mielul de Paște la evrei. Moise este trimisul Manas-ului, Christos este aducătorul Budhi-ului. Parabola viței-de-vie.
CONFERINŢA a VI-aMünchen, 4 noiembrie 1906
Nunta din Cana, o proiecție profetică a viitorului omenirii. Trei căi spre adevăr: inițierea orientală, inițierea creștin-gnostică și cea rosicruciană. Calea orientală, neadecvată pentru european. Cele șapte trepte din inițierea yoga și din cea creștin-gnostică.
CONFERINŢA a VII-aMünchen, 5 noiembrie 1906
Raportul discipolului rosicrucian față de maestru. Valoarea Filosofiei libertății pentru formarea gândirii pure. Lumea senzorială devine simbol. Scrierea ocultă. Orice viață superioară se bazează pe ritm. Fecioara Sophia și Duhul Sfânt.
CONFERINŢA a VIII-aMünchen, 6 noiembrie 1906
Conștiența individuală, oglindă a conștienței pământești. Christos, Domnul karmei. Cinci sfere de conștiență în înțelepciunea orientală. Curățirea templului ca simbol al unei evoluții viitoare. Convorbirea cu Nicodim.
EVANGHELIA DUPĂ IOAN*

Notițe de la un ciclu de opt conferințe ținut la Basel între 16 și 25 noiembrie 1907 (GA 100)

CONFERINTA IBasel, 16 noiembrie 1907
Științele naturii și religia. Esența teosofiei și raportul ei cu documentele religioase. Patru puncte de vedere față de documentele religioase. Raportul Evangheliei după Ioan cu celelalte Evanghelii. Lupta dintre Karl Vogt și profesorul Wagner. Christos ca ființă care cuprinde întregul Pământ. Conținutul începutului Evangheliei după Ioan. Dionisie Areopagitul și doctrina privitoare la Ierarhiile spirituale. Cuvântul ca formă și figură. Despre organele laringe și inimă.
CONFERINŢA a II-aBasel, 17 noiembrie 1907
Esența corpului fizic și a corpului eteric. Pentagrama. Corpul eteric la bărbat și la femeie. Esența corpului astral. Despre oboseală. Corpul astral și lumea astrală în general. Eul omului, al animalului, al plantei, al mineralelor. Trepte evolutive ale omului. Francisc din Assisi. Metamorfozarea corpurilor omului în Manas, Budhi, Atma.
CONFERINŢA a III-aBasel, 18 noiembrie 1907
Concordanța dintre începutul Bibliei cu începutul Evangheliei după Ioan. Cele șapte încorporări ale Pământului. Esența Pralayei. Atma pe Saturn. Soare-aer, Lună-apă. Separarea Soarelui și Lunii de Pământ. Despre Iehova și Eu. Doctrina lui Dionisie Areopagitul. „Copii ai lui Dumnezeu” sau „Fii ai lui Dumnezeu”.
CONFERINŢA a IV-aBasel, 19 noiembrie 1907
Înțelepciune și iubire. Trecerea planetei Marte prin Pământ. Înglobarea Eului prin acțiunea lui Iahve. Respirație de foc și respirație de aer. Spirite solare, Iahve, Lucifer. Omul atlanteean. Inconștiența în actul de procreație în Atlantida. Trecerea de la iubirea cosangvină la iubirea universală prin creștinism.
CONFERINŢA a V-aBasel, 20 noiembrie 1907
Legea mozaică și abolirea ei. Inițierea precreștină. Inițierea prin Christos în corpul fizic. Inițierea lui Lazăr. Cele trei femei de sub cruce pe Golgota. „Copii ai lui Dumnezeu.” Maria și Maria Magdalena. Despre Natanael. Eul diferitelor regnuri în raport cu Eul individual omenesc. Armonia interioară prin Christos. Maxima lui Goethe despre ochi și lumină. Evanghelia după Ioan ca drum istoric spre Christos.
CONFERINŢA a VI-aBasel, 21 noiembrie 1907
Misterul numerelor în Evanghelia după Ioan. Scoala pitagoreică. Numărul cinci. Atlantida și atlanteenii. Richard Wagner și opera sa „Aurul Rinului”. Coborâș și suiș în cultura postatlanteeană. Despre lepră. Bolile nervoase din epoca noastră. Creștinismul ca tămăduitor. Semnificația numărului cinci. Christos și femeia samarineancă. Cele trei femei de sub cruce. Fapte istorice ca simboluri pentru evoluția viitoare a omenirii.
CONFERINŢA a VII-aBasel, 22 noiembrie 1907
Deosebirea dintre europeni și indieni. Problema descendenței omului. Predominanța corpului eteric asupra corpului fizic în Lemuria. Descendența maimuțelor, arborele genealogic al omului și al încrengăturilor animale. Arborele genealogic al lui Haeckel. Entitatea Duhului Sfânt. Omul ca plantă inversată. Hermafroditul. Organele genitale, creier, laringe. Inima. Sfântul Graal. Despre esența plantei. Spiritul creștin și Pământul. Despre unitatea atmosferei. Pământul ca trupul adevărat al lui Christos.
CONFERINŢA a VIII-aBasel, 25 noiembrie 1907
Eul-grup al poporului evreu. Individualizarea Eului prin Christos. Legenda de aur. Sângele roșu și albastru. Om și plantă. Pomul cunoașterii și pomul vieții. Despre Nicodim. Calea, Adevărul și Viața. Evanghelia după Ioan și viețile pământești repetate. Despre orbul din naștere. Femeia adulteră. Karmă și libertate. Nunta din Cana ca imagine a viitorului. Transformarea apei in vin. Hrănirea celor cinci mii. Evanghelia după Ioan ca scriere inițiatică. Mama Sophia.

Note

* Ciclul de conferințe de la Basel se gasește în traducere alternativă și în Cunoașterea lui Hristos. Antroposofie și rosicrucianism. Evanghelia lui Ioan, GA 100.