Tabloul întâi. O sală în tonalitate albastru-indigo, antecameră a încăperilor consacrate de către o Aliantă a miștilor lucrărilor sale
Tabloul doi. Același spațiu ca în tabloul precedent
Tabloul trei. În împărăția lui Lucifer
Tabloul patru. O cameră în tonalitate roz-roșiatică, în casa lui Strader și a Theodorei, soția sa
Tabloul cinci. O cameră în acea căsuță din pădure care a fost prezentată în Încercarea sufletului ca fiind căminul soților Balde
Tabloul șase. Un spațiu care nu este limitat de pereți artificiali, ci de forme vegetale arborescente, care se împletesc și se ramifică în interior până în fundal
Tabloul șapte. Un peisaj din forme ale fanteziei, maiestuoase, alcătuite – în ansamblul lor – pe de o parte din vârtejuri de apă, iar pe de altă pare din vârtejuri de foc
Tabloul opt. Împărăția lui Ahriman
Tabloul nouă. Un peisaj matinal, însorit și prietenos
Tabloul zece. Templul Alianței miștilor, care a fost prezentat în tablourile unu și doi
Evenimentele spirituale și sufletești expuse în această succesiune de tablouri scenice din Păzitorul Pragului sunt o continuare a celor ce au fost descrise de mine mai înainte, în Poarta inițierii și în Încercarea sufletului. Ele alcătuiesc împreună un întreg.
În Păzitorul Pragului apar următoarele personaje și entități:
I. PURTĂTORII ELEMENTULUI SPIRITUAL:
1. Benedictus, conducătorul Templului Soarelui și instructorul unui număr de persoane care apar în Păzitorul Pragului. (În Poarta
inițierii și în Încercarea sufletului, Templul Soarelui este doar
menționat.)
2. Hilarius Gottgetreu, Marele Maestru al unei Alianțe a miștilor. (Încarnarea sa anterioară este evocată în Încercarea
sufletului ca Marele Maestru al unei Confrerii spirituale.)
3. Johannes Thomasius, discipol al lui Benedictus.
II. PURTĂTORII ELEMENTULUI DEVOŢIONAL:
4. Magnus Bellicosus, numit German în Poarta inițierii, preceptor al Alianței
miștilor.
5. Albert Torquatus, numit Theodosius în Poarta inițierii, maestru de ceremonii al Alianței miștilor.
6. Profesorul Copesius.
III. PURTĂTORII ELEMENTULUI VOINŢĂ:
7. Friedrich Trautmann, numit Romanus în Poarta inițierii, maestru de ceremonii în Alianța miștilor. (Reîntruparea celui de
al doilea maestru de ceremonii al Confreriei spirituale din Încercarea sufletului.)
8. Theodora, o văzătoare. (În ea, elementul voință este transformat în clarvedere naivă.)
9. Doctorul Strader (inginer).
IV. PURTĂTORII ELEMENTULUI SUFLETESC:
10. Maria, discipolă a lui Benedictus
11. Felix Balde
12. Doamna Balde
V. FIINŢE DIN LUMEA SPIRITUALĂ:
Lucifer
Ahriman
VI. FIINŢE ALE ELEMENTULUI SPIRITUAL UMAN:
Dublul lui Thomasius Sufletul Theodorei Păzitorul Pragului |
||
Philia Astrid Luna |
entități spirituale care stabilesc legătura între forțele sufletului omenesc și Cosmos | |
Cealaltă Philia, entitate spirituală care împiedică unirea forțelor sufletului cu Cosmosul. Vocea conștiinței. |
Aceste ființe nu sunt concepute ca alegorii sau simboluri, ci sunt realități la fel de reale pentru cunoașterea spirituală ca persoanele fizice.
1. Ferdinand Reinecke 2. Michael Edelmann 3. Bernhard Redlich 4. Franziska Demut 5. Maria Treufels 6. Luise Fürchtegott |
7. Friedrich Geist
8. Caspar Stürmer 9. Georg Wahrmund 10. Marie Kühne 11. Hermine Hauser 12. Katharina Ratsam*. |
* Aceștia sunt reîntruparea celor doisprezecc țărani și țărănci din Încercarea
sufletului. (Întrucât numele lor sunt definitorii, ne permitem o traducere a lor în română, în aceeași ordine: 1. Ferdiand Vulpoiul; 2. Michael Nobilul; 3. Bernhard cel Onest;
4. Francisca Smerita; 5. Maria Stâncă de credință; 6. Luiza Temătoarea de Dumnezeu; 7. Frederic Spiritul; 8. Gaspar Vijeliosul; 9. Gheorghe Gura adevărului; 10. Maria Cutezătoarea; 11. Hermina
Casnica; 12. Caterina cea Prevăzătoare – nota trad.)
Evenimentele din Păzitorul Pragului au loc la aproximativ treisprezece ani după cele din Poarta inițierii. Modul de repetare a vieților, așa cum se manifestă el în Păzitorul Pragului, nu
trebuie considerat ca o lege general valabilă; el poate apărea la un anumit moment de cotitură a timpurilor. De aceea, evenimentele ce au loc, de pildă, în tabloul opt între Strader și cele
douăsprezece persoane (țăranii și țărăncile, nota trad.) sunt posibile doar într-un astfel de moment. Entitățile spirituale care apar în Păzitorul Pragului nu sunt nici alegorii și nici
simboluri. Cel care recunoaște lumea spirituală ca pe ceva real, poate, desigur, să înfățișeze ființele care, în lumea suprasensibilă, au pentru el aceeași consistență ca și oamenii fizici în
lumea senzorială. Cine ia aceste ființe drept alegorii sau simboluri, acela nu va cunoaște deloc caracterul evenimentelor înfățișate în Păzitorul Pragului. Faptul că ființele spirituale nu au
chip omenesc, cum este firesc să aibă în prezentarea scenică, este de la sine înțeles. Dacă autorul acestor „evenimente ale vieții sufletești în imagini scenice” ar lua asemenea ființe drept
alegorii, nu le-ar înfățișa așa cum o face. Împărtirea pesonajelor în grupe (3 x 4) nu este căutată sau preconcepută. Ea a rezultat – pentru gândirea ulterioară – din evenimentele concepute ca
atare și care de la sine dau naștere unei astfel de împărțiri. Autorului nu i-ar fi trecut niciodată prin minte să o conceapă astfel dintru început. Să îi fie permis să o prezinte aici ca pe un
rezultat.